Jag har precis tagit steget. Nu då?

Jag har precis tagit steget. Nu då?

Har du nyss tagit steget och blivit ett av Guds barn, dvs kristen? Gratulerar! Njut av känslan. Gläd dig. Sjung. Tacka Jesus. Ropa Halleluja! Men hur ska du leva ditt nya kristna liv?


Det finns flera saker du kan göra nu för att visa Herren den oerhörda kärlek som bubblar inom dig. En del gör du lämpligast nu på en gång. Annat börjar du med nu och fortsätter med hela ditt härliga eviga liv tillsammans med Honom som är och med oss andra, dina nya syskon.


Nu, snarast


Tacka Gud för vad han just gjort för dig!

Berätta för dina vänner och släktingar och bekanta detta oerhörda som har hänt dig. Skjut inte upp det. Ju förr desto bättre.

Döp dig. Det är din officiella bekräftelse på att du tillhör Jesus. Fråga någon kristen om detta, t.ex. mig (se kontaktuppgifter i "Om denna webbplats").



Från och med nu och resten av livet


Läs bibeln: Skaffa dig en bibel. Läs något ur bibeln, helst en liten stund varje dag. Bibeln är Guds ord, och den kommer att tala med dig på ett levande sätt nu när du är kristen, ett sätt som är svårt att förklara för andra som inte funnit vägen, sanningen och livet (dvs Jesus). Om du inte vet var du ska börja så kan du t.ex. börja med Matteusevangeliets kapitel 5 och sedan fortsätta framåt. Paulus brev till de kristna i Rom (Romarbrevet) är ett annat bra ställe att börja.

Bön: Be till Gud regelbundet. Be t.ex. Herrens bön som han lär oss i Matteusevangeliet kap 6 verser 5-15, dvs Matt 6:5-15. Men be också om vad du har på hjärtat helt fritt. Gud vill ha en personlig relation till dig. Då blir hela ditt liv en enda lång personlig bön till Herren.

Församling/kyrka: Umgås regelbundet med andra kristna, dvs dina syskon. Hitta en lokal församling eller kyrka som du kan börja besöka. Det stärker dig. Det är viktigt att kyrkan är baserad på Guds ord i bibeln. Kontrollera det. Om pastorn/prästen/den som leder församlingen hela tiden refererar till bibeln och Guds heliga ande så är det en bra församling. Men om bibeln inte har någon levande plats i predikan, eller om pastorn/prästen menar sig prata av sig själv och inte förmedla Guds ord genom den Heliga Anden, då bör du söka dig till någon annan kyrka.

Lyd: Gud kommer då och då att tala till dig personligen. Både genom bibeln och direkt till dig på många olika härliga sätt. Ibland kanske genom andra. Det är alltid en underbar ära när Gud tilltalar oss personligen. Då är det viktigt att du genast lyder och gör det han säger åt dig. Skjut inte upp det, utan gör det snarast. Det är då hans underbara välsignelser kommer till sin rätt. Väntar du så är risken att du missar några av de välsignelser Gud har tänkt sig för dig. Den här webbsidan till exempel, Psalm16.se, är ett direkt resultat av att Gud sa till mig att göra den. Helt enkelt. Därför gjorde jag den. Utan att tänka på det logiska i att göra den - det finns ju redan massor av kristna webbsidor. Det är en fantastisk ära för mig att få göra vad allsmäktigt Gud, himlens och jordens skapare, säger åt mig att göra. Det blir väldigt spännande att se hur vår underbare Herre har tänkt sig använda denna hemsida.



Läs mer i rubriken "Livet som kristen" till vänster.